Lonnan laituri Accoyasta

Suomenlinnan hoitokunta toteutti Lonnan uuden laiturin kestävästä ja myrkyttömästä Accoyasta

Suomenlinnaan kuuluva piskuinen Lonnan saari sai uuden kestävän laiturin, kun merilinnoitusta hallinnoiva Suomenlinnan hoitokunta rakennutti saaren vanhan huonokuntoisen laiturin tilalle uuden Accoya-laiturin. Lonna on yksi Suomenlinnan kahdeksasta saaresta ja saarista viimeisimpänä siviilihallintoon siirtynyt. Lonna sijaitsee Kauppatorin ja Suomenlinnan pääsaaren välissä. Suomenlinnan hoitokunta alkoi kunnostaa saarta, jossa on sen historian aikana mm. varastoitu ruutia sekä koottu että säilytetty miinoja. Kaikki merialueilla olevat laiturit ja rakenteet ovat alttina erityisen koville olosuhteille, johin tulee valita mahdollisimman kestävät materiaalit. Myrkytön ja ekologinen Accoya on paras mahdollinen valinta laituriksi. Accoya-puu on säänkestävä ja huoltovapaa. Huoltovapaus tarkoittaa, että Accoyaa ei tarvitse hioa, öljytä, eikä maalata, se on elinkaari kustannuksiltaan ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Laituri toteutettiin höyläämättömästä Accoya-raakalankusta, joten siinä näkyy vielä kuivaustikkujen (puutaapeleiden välissä) jäljet hauskana yksityiskohtana. Accoya harmaantuu muutamassa vuodessa ja jäljet häviävät vähitellen. Accoya on erinomainen laitureissa myös siksi, ettei se tikkuunnu. Se on turvallinen niin ihmisille kuin eläimillekin. Lonnan laituri valmistui lokakuussa 2018. Suunnittelijana ja toteuttajana toimi Suomenlinnan hoitokunta. Saari on auki kesäkauden, ja sinne pääsee kulkemaan vesibussilla tai omalla veneellä.

Accoya sopii kaikkeen rakentamiseen. Sitä onkin käytetty maailmalla monta vuosikymmentä juuri vaativissa silta, laituri ja kansirakenteissa sen kestävyyden ja huoltovapaudun vuoksi. Helsingin kaupunki on toteuttanut viisi eri siltaa Mätäjoen yli ja mm. sillan Kauppatorin ja Katajanokan välissä Accoyasta. Lisäksi Vanhankaupungin lahdella usemman sillan kaitett on toteutettu Accoyasta sen tikkuuntumattomuuden ja säänkeston vuoksi.

 

 

Kauppatorin silta

Mätäjoen sillat

Accoya silta, kansi ja laituri projekteja maailmalta